Creative Process In Dance
Mostrando 1-12 de 26 artigos, teses e dissertações.
-
1. Considerações filosóficas sobre o habitar e o visitar no contexto das residências artísticas do Tanztheater Wuppertal Pina Bausch.
RESUMO Este artigo, de caráter ensaístico, consiste em uma reflexão acerca do sentido do habitar e do visitar/viajar desde a construção poética de Pina Bausch. Ao tomar como ponto de partida a apreciação de um conjunto de peças apresentadas no período das Olímpiadas de Londres, em 2012, a investigação procura delimitar a produção da artista, d
ARS (São Paulo). Publicado em: 05/09/2019
-
2. Vestígios: conversas entre o teórico e o artístico
This thesis is a written actualization of the stages of research, artistic creation process, and installation of Vestígios, as well as its subsequent public presentations. A work created at the intersection between the languages of dance, of video installation and of performance. Vestígios resulted from a research and creative experience developed over mor
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 03/09/2012
-
3. A composição como decomposição : um olhar sobre a criação em dança = Composition as decomposition : an insight regarding the dance creation / Composition as decomposition : an insight regarding the dance creation
This research presents a study about composition as a decomposition process in dance, from the performance s actor-dancer experience point of view. We performed a theoretical investigation regarding the formal elaboration process in dance and its building elements suggested by the references, mainly Dantas (1999) and Smith-Artaud (2000). In order to incorpor
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 07/08/2012
-
4. Políticas de encontro : criação e colaboração nos processos do grupo Experimental de dança de Porto Alegre
The research reflects upon creation and collaboration inside the process of the Grupo Experimental de Dança de Porto Alegre. In that sense, it was observed the relation between the choreographer and the dancers during the elaboration of contemporary dance pieces, seeking to the understandment of the role that each artist develops in creation. The focus of t
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 2011
-
5. O Grupo CoMtePus e a dança frouxa: (re)looking at deconstructionist thinking-doing in dance.
This is an investigation of deconstructivist perspective, its occurrence and application in Dance, using as field of observation the Grupo CoMteMpu‟s Linguagens do Corpo, created in 2005 by the author together with other dance artists from Salvador, Bahia. Its principal methodological strategy is the Pesquisa-ação (research-action), following the wor
Publicado em: 2010
-
6. O processo de criação sob a perspectiva da Psicologia Analítica : Danças Circulares Sagradas coligadas ao processo de criação em dança / The creation process from the perspective of Analytical Psychology : Sacred Cicle Dances related to the process of creation in dance
Este trabalho trata do processo de criação artística, especialmente no campo da Dança, sob a perspectiva da Psicologia Analítica de C.G. Jung. De acordo com ele, o anseio criativo do ser humano deriva do inconsciente, especificamente do Inconsciente Coletivo, e se configura através de imagens simbólicas. O processo criativo depende do acesso às image
Publicado em: 2010
-
7. Sade na dança : um processo artístico em redes de saberes / Sade in Dance : an artistic process on knowledge nets
A presente pesquisa traz o processo de criação de Vícios e Virtudes - Drama em Dança como objeto de reflexão e análise. O espetáculo é uma apropriação dos romances do autor iluminista francês Marquês de Sade (1740 1814): Justine, os Infortúnios da Virtude e Juliette, a Prosperidade do Vício com o intuito de transpor para a linguagem do corpo
Publicado em: 2010
-
8. Como se fora brincadeira de roda: a ciranda da ludopoiese para uma educação musical humanescente
The present work concerns an auto-ethnographic study based on life experiences and reflections of an educator at Escola Viva Preschool and Elementary-Middle School, located in the city center of Natal, Rio Grande do Norte. As a cognitive model of operation, we use the metaphor of the Circle Dance. The objective of this study is to identify, interpret and des
Publicado em: 2010
-
9. Reason and emotion in creating a body s dramaturgy in dance theater / Razão e emoção na criação de uma dramaturgia do corpo em dança teatral
This research, entitled Reason and emotion in creating a body s dramaturgy in dance theater, was inspired in Paradox of comedian by Denis Diderot, which raises the question of reason and emotion as a paradox of the actor s work. Based on this principle we present the discussion of reason and emotion in the creative process in dramatical arts with an emphasis
Publicado em: 2009
-
10. Técnica e(m) criação somática: uma proposta corporal para artistas cênicos com (d)eficiência física através dos princípios e fundamentos corporais Bartenieff.
The propose of this study is to formulate a methodological proposal of body training for dancers with physical disabilities based on experimentations with the Somatic Integration of the Bartenieff Fundamentals. Adding to the proposal the interest in developing experiences and discoveries relating to the body with physical disability, aiming to contribute in
Publicado em: 2009
-
11. SPIN, a velocidade da partícula: procedimentos de criação em dança contemporânea pelo grupo de dança da Faculdade de Artes do Paraná.
This research arises from a reflection about the Creative Process of the Dance Group of Faculdade de Artes do Paraná , in Curitiba. In the last seven years, some actions as, investigation, creation and formation in dance, significantly acted on the trajectory of this Group, which is under my direction since 2000. The Dance Course opened its doors, so that t
Publicado em: 2008
-
12. Estratégias poéticas em tempos de Ditadura: a experiência do grupo experimental de dança de Salvador - BA
The consolidation of the theatrical dance in Salvador (1956-1962) is associated with the formation of three representative groups: the Contemporary Dance of the Dance School of the University of Bahia, the folkloric dance of the Folkloric group Viva Bahia and the Classical Ballet of the Ballet School of Castro Alves Theater. During the period of dictatorship
Publicado em: 2008