Critical Brazilian Cinema
Mostrando 1-11 de 11 artigos, teses e dissertações.
-
1. A crítica da ideologia no cinema brasileiro: desengano, pragmatismo, cinismo / The critique of ideology in Brazilian cinema: disillusion pragmatism, cynicism
Nos anos 1960, o Cinema Novo questionou a importação do modelo de produção do cinema narrativo clássico para o Brasil. A rejeição das convenções clássicas de linguagem acompanhou a afirmação de uma luta ideológica contra o status quo. Em relação estreita com o ideário da esquerda nacionalista, ao seu modo, os filmes cinemanovistas pensaram as
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 18/03/2010
-
2. The critique of ideology in Brazilian cinema: disillusion pragmatism, cynicism / A crítica da ideologia no cinema brasileiro: desengano, pragmatismo, cinismo
Nos anos 1960, o Cinema Novo questionou a importação do modelo de produção do cinema narrativo clássico para o Brasil. A rejeição das convenções clássicas de linguagem acompanhou a afirmação de uma luta ideológica contra o status quo. Em relação estreita com o ideário da esquerda nacionalista, ao seu modo, os filmes cinemanovistas pensaram as
Publicado em: 2010
-
3. The critique of ideology in Brazilian cinema: disillusion pragmatism, cynicism / A crítica da ideologia no cinema brasileiro: desengano, pragmatismo, cinismo
Nos anos 1960, o Cinema Novo questionou a importação do modelo de produção do cinema narrativo clássico para o Brasil. A rejeição das convenções clássicas de linguagem acompanhou a afirmação de uma luta ideológica contra o status quo. Em relação estreita com o ideário da esquerda nacionalista, ao seu modo, os filmes cinemanovistas pensaram as
Publicado em: 2010
-
4. O QUE É QUE A BAIANA TEM? - DORIVAL CAYMMI IN THE RADIO DAYS / O QUE É QUE A BAIANA TEM? - DORIVAL CAYMMI NA ERA DO RÁDIO / O QUE É QUE A BAIANA TEM? - DORIVAL CAYMMI DANS L`ÉRE DE LA RÁDIO
This dissertation is a critical analysis of the Radio Days under Brazilian Popular Music` perspectives and those of compositor and singer Dorival Caymmi, which were collected from his work, life and personal testimony through exclusive interviews for biographical motives. Based on a bibliographical research covering the Radio Days and Brazilian Popular Music
Publicado em: 2010
-
5. Hiroshima Mon Amour e a recepção da critica no Brasil / Hiroshima Mon Amour and the critical reception in Brazil
The first Alain Resnais feature film, Hiroshima Mon Amour was issued in commercial circuit in Brazil in 1960, the year following their debut in France. The film has caused great impact on the specialized criticism motivating many articles in newspapers and magazines. This research embrace the abundant material produced by the Brazilian critic, which was moti
Publicado em: 2009
-
6. On the future and death of the Brazilian theater: a trip through cultural and literary magazines of the modernist period (1922-1942) / Do futuro e da morte do teatro brasileiro: uma viagem pelas revistas literárias e culturais do período modernista (1922-1942)
The main purpose of this dissertation is to present the data found and collected from some cultural and literary magazines during the period of 1922-1942, in order to understand the main concerns and contributions of writers and intellectuals in the modernization process of the Brazilian theater. The first volume brings a historical and critical interpretati
Publicado em: 2008
-
7. Dançando com o cinema, filmando a história: a trajetória crítica de Rogério Sganzerla
O presente trabalho se propõe a analisar a trajetória histórica do crítico-cineasta Rogério Sganzerla (1946-2004). Assim, serão abordadas as críticas de cinema, os filmes feitos por Sganzerla, suas influências cinematográficas e a relação histórica e cultural estabelecida entre o cineasta e o Brasil. Trilhando o caminho da História e do Cinema,
Publicado em: 2008
-
8. AS MARCAS QUE SE IMPRIMEM NA CAPA DE LIVROS ADAPTADOS PARA O CINEMA E PARA A TELEVISÃO
The object of this work are the verbal and the non-verbal signs printed on book covers - written by brazilian authors and adapted for cinema or television - associating the book to the cinematographic or television production. Its objective was to verify if such signs could or not be classified as paratext according to Gerard Genettes concepts. The motivatio
Publicado em: 2007
-
9. IMAGENS DA CULTURA NORDESTINA NA LENDA DO BOI ARUÃ: PERMANÃNCIAS E RUPTURAS
This study aims to investigate the presence of the ox mythology in the popular Brazilian imaginary, demarcating its place in the culture and evidencing the ritual that covers those narratives of a mythical and legendary character, starting from the comparative analysis among five works: HistÃria do Boi Misterioso (History of the Mysterious Ox), by Leandro G
Publicado em: 2006
-
10. Cinema brasileiro nos jornais : uma anÃlise da crÃtica cinematogrÃfica na Retomada
Brazilian cinema has gone through various changes since 1995, year which saw the beginning of a period known as the âRetomadaâ, when film production resumed. As a reflexion of these times, the work of film critics published in the cultural sections of Brazilian daily newspapers also underwent changes. This projectÂs aim is to analyse the development of cr
Publicado em: 2004
-
11. Brazilian Video Works: Diversity and Identity in a Global Context
The thesis intersects the fields of Video/Brazilian Studies/Cultural Theory, and utilises contributions from the areas of History, Philosophy, Anthropology, Sociology, Art History, and Film Studies. It traces an analytical trajectory through the critical investigation of six video works made by Brazilian videomakers. The first chapter, Sandra Kogut s What Do
Publicado em: 1998