Piano Technique
Mostrando 1-12 de 15 artigos, teses e dissertações.
-
1. Quatro estudos para piano solo de Vieira Brandão: uma abordagem técnico-interpretativa / Four studies for piano solo Vieira Brandão: a technical approach and interpretative
Nesta pesquisa e apresentada uma abordagem tecnico-pianistica sobre Quatro Estudos para piano Solo de Jose Vieira Brandao (1911-2002): Estudo n.1 (dedicado a Arthur Rubinstein); Estudo n.2 (dedicado a Ernesto Nazareth); Estudo n.3 (Chorinho); Tocata 1 (Estudo n.4). Brandao foi um eximio pianista que trabalhou tambem como compositor, regente e educador musica
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 08/03/2012
-
2. Sonata para viola e piano (1950) de Camargo Guarnieri: estudo técnicointerpretativo e tratamento editorial
The present work relates to a technical and interpretative study of Camargo Guarnieris Sonata for viola and piano (1950). Initially, a biographic study about the composer is done, as well as his musical career and major artistic achievements. It includes a formal analysis of the Sonata, aiming to give emphasis to its compositional aspects. Questions related
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 24/09/2011
-
3. Trio Marítimo de Almeida Prado : subsídios para interpretação / Trio Marítimo by Almeida Prado : subsidies for performance
The main objective of this dissertation is an analytical study of the structure and forms employed in the Trio Marítimo for violin, cello and piano by Almeida Prado. Based on this study and interviews with the composer, suggestions of interpretation are presented. These suggestions are based on the composer s compositional technique called Transtonalism, th
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 06/07/2011
-
4. Técnicas expandidas - um estudo de relações entre comportamento postural e desempenho pianístico sob o ponto de vista da ergonomia
Esta dissertação reflete os resultados de uma investigação sobre a prática pianística, neste caso da autora e sujeito da pesquisa, realizada sob a perspectiva de pressupostos da técnica pianística em diálogo com abordagens da ergonomia aplicadas ao estudo de obras com técnicas expandidas. Visando a otimização do desempenho músico-instrumental, o
Publicado em: 2010
-
5. Antônio de Sá Pereira e o ensino moderno de piano: pioneirismo na pedagogia pianística brasileira / Antônio de Sá Pereira e o ensino moderno de piano: pioneirismo na pedagogia pianística brasileira
Antônio de Sá Pereira was a renowned scholar and a pioneer of Piano Pedagogy in Brazil. His treatise on piano teaching and technique, Ensino Moderno de Piano (Modern Piano Teaching -1933), encompasses several related subjects such as sight reading and critical listening. This is the first time a Brazilian work describes the physiology of piano playing move
Publicado em: 2009
-
6. Relações entre elementos composicionais e meios de execução técnico-interpretativa em obras com características pós-minimalistas Brasil 2000, Amanduá e meio bossa para piano solo de Dimitri Cervo / Relation between composicionais elements and forms of technical interpretive execution works with post-minimalist caracteristics - Brasil 2000, Amanduá and meio bossa for solo piano by Dimitri Cervo
Esta dissertação apresenta um estudo das obras Brasil 2000 Op.12, Amanduá e Meio Bossa para piano solo, do compositor Dimitri Cervo (Santa Maria, 1968). O foco da pesquisa foi realizar um estudo analítico de procedimentos composicionais e, com base neste estudo, apresentar critérios técnico-interpretativos e sugestões a serem aplicadas durante a prepa
Publicado em: 2009
-
7. Olivier Messiaen : inter-relação entre conjuntos, textura, ritimica e movimento em peças para piano / Olivier Messiaen : inter-relation between sets, texture, rhythm and movement in piano pieces
This work proposes an association between musical analysis techniques developed during the twentieth and the twenty-first centuries and the musical theory concepts presented by Olivier Messiaen in his Technique de mon langage musical (Messiaen 1944a and 1944b) and Traité de Rythme, de Couleur, et d Ornithologie (Messiaen 1994a, 1994b and 1994c), first, seco
Publicado em: 2008
-
8. Oriental: a importância do timbre na obra de Pattápio Silva
The flutist and composer Pattápio Silva (1880-1907) was one of the Brazilian interpreters that reached larger prominence and projection in the society of his time. In spite of the short career, interrupted by the premature death, when he was 26 years old, Pattápio was considered a great virtuoso of his instrument besides having participated in the historic
Publicado em: 2008
-
9. The piano technique of Johannes Brahms : Origins, the 51 exercises and their relationships with the piano works of the composer / A tecnica para piano de Johannes Brahms : Origens, os 51 exercicios e as relações com a obra pianisitica do compositor
This Thesis explores the 51 Exercises of Johannes Brahms (1833-1897) relating to his unique compositional style for piano. His Exercises synthesize the whole history of piano technique. Thus, we intend to establish a connection between this work and his concert repertoire with the search for keyboard virtuosity of earlier interpreters. The initial chapters g
Publicado em: 2007
-
10. Valor do teste de dosagem do Dímero - D plasmático no diagnóstico do tromboembolismo venoso agudo / Value of measure plasmatic D Dimer test to diagnosis of the acute thrombolism venous
Introduction: The thromboembolic disease is a multicausal complex disturb with signals and symptoms that confusing itself with other diseases. Because its gravity strategies search objecting to get a faster diagnosis. The measure plasmatic D dimer test seems to be an alternative for exclusion of the diagnostic of acute venous thromboembolism. Objectives: To
Publicado em: 2007
-
11. A piano technique and its pedagogy / Uma tecnica pianistica e seu metodo de ensino
O objetivo desta dissertação é descrever e discutir uma determinada técnica pianística e seu método de ensino. Proposta e ensinada pelo pianista brasileiro Pietro Maranca, a técnica em questão incorpora várias referências a fatos anatômicos e biomecânicos, e neste estudo tais correlações são desenvolvidas procurando-se não uma comprovação c
Publicado em: 2006
-
12. Perspectivas analiticas e interpretativas na obra para piano de Arnold Schonberg
This thesis, presented to the Fine Arts Post Graduate Program of the University of Campinas / UNICAMP, intended to fulfill part of the requirements for obtaining the Master in Fine Arts, in the field of Music. With the title Analytic and Interpretive Perspectives in Arnold Schönberg Piano Oeuvre and composed of a single volume, brings five chapters dedicate
Publicado em: 2005